Meclis Karar Detay
T.C.
MUĞLA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ
M E C L İ S K A R A R I
Karar No :277
Karar Tarihi :13/08/2015
KONUSU:
ğ) Menteşe İlçesi, İkizce Mahallesi, Kerimler Mevkii, 603 parsele ilişkin “Güneş Enerji Santrali
(GES)” amaçlı 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planının görüşülmesi
İmar ve Bayındırlık Komisyonunun 21/07/2015 tarihli raporunda;
21/07/2015 tarihinde saat 13.00’de Şeyh Mahallesi Kurşunlu Caddesi Muğla Büyükşehir Belediyesi 1 No.lu Hizmet Binasında toplanan Komisyonumuzca; İmar ve Şehircilik Dairesi Başkanlığı’nın 08/07/2015 tarih ve 53618066-310.01.02-2592 sayılı yazısı ile Meclis’e sunulan, Belediye Meclisimizin 09.07.2015 tarihli toplantısında İmar ve Bayındırlık Komisyonuna havale edilen " Menteşe İlçesi, İkizce Mahallesi, Kerimler Mevkii, 603 parsele ilişkin “Güneş Enerji Santrali (GES)” amaçlı 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planının görüşülmesi" konusu görüşüldü.
İmar ve Şehircilik Dairesi Başkanlığının yazısında;
" İlgi: Başkanlığımız evrağına 23.06.2015 tarih 15686/52524 sayılı dilekçe.
İlgide kayıtlı dilekçe ile İlimiz Menteşe, İkizce Mahallesi Kerimler Mevkii 31 Pafta 603 nolu Kadastro parselinde T Dinamik Enerji San. ve Dış Tic.A.Ş. adına kayıtlı toplam 51.750,86 m2 yüzölçümlü taşınmaz üzerine A Bölgesine 999 kW, B Bölgesine 999 kW, C Bölgesine 750 kW kurulu güçlerinde olan toplam 2,748 MW gücünde “Güneş Enerji Santrali” kurulmak istenildiği belirtilerek, 1/100000 ölçekli Aydın-Muğla-Denizli Çevre Düzeni Plan Hükümlerinin Üretim Alanları ve Enerji İletim Tesislerine İlişkin 8.30 numaralın plan hükmü doğrultusunda toplam 52.059,10 m2 büyüklüğündeki teklif edilen planlama alanın 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planının değerlendirilip onaylanması talep edilmektedir.
Söz konusu işlem dosyası üzerinde yapılan incelemede; bahse konu alan 1/100 000 ölçekli Aydın-Muğla-Denizli Çevre Düzeni Planında yaklaşık olarak “Tarım Alanı” tespit edilmiş olup, teklif planın 8.30 maddesi doğrultusunda imar planlarının hazırlandığı anlaşılmıştır. Bu madde “Enerji üretim alanlarında ilgili kurum ve kuruluşlardan alınan izinler ve/veya Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunca verilecek lisans kapsamında, Mülga T.C. Çevre ve Orman Bakanlığı’nın uygun görüşünün alınması kaydı ile bu planda değişikliğe gerek kalmaksızın, imar planlarının ilgili kurum ve kuruluş görüşleri doğrultusunda, ilgili idaresince onaylanmasını müteakip uygulamaya geçilir. Onaylı imar planları, sayısal ortamda, bilgi için Bakanlığa gönderilir” şeklindedir.
Teklif plana ilişkin alınan kurum görüşlerinde;
AYDEM Elektrik Dağıtım A.Ş. Muğla İl Müdürlüğü’nün 13.11.2014 tarih 16644 sayılı, Muğla Orman Ve Bölge Müdürlüğü’nün 28.11.2014 tarih 2466399 sayılı, İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü’nün 24.11.2014 tarih 6497 sayılı, Bilim Sanayi ve Teknoloji Müdürlüğü’nün 14.11.2014 tarih 1661 sayılı, Karayolları Genel Müdürlüğü 2.Bölge Müdürlüğü’nün 25.11.2014 tarih ve 15968 sayılı, Çevre Koruma ve Kontrol Dairesi Başkanlığı’nın 12.12.2014 tarih ve 36262 sayılı, Tarımsal Hizmetler Dairesi Başkanlığı’nın 21.11.2014 tarih 658 sayılı yazısı, İl Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü’nün 19.01.2015 tarih ve 588 sayılı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Mekânsal Planlama Genel Müdürlüğü’nün 26.11.2014 tarih 18879 sayılı, Çevre ve Şehircilik Müdürlüğü’nün 29.09.2014 tarih ve 13503,13499 ve 13500 sayılı yazıları ile teklif planın yapılmasında sakınca olmadığının bildirildiği,
bulunmaktadır. Söz konusu pınar ve dere yatağı olan kısmın imar dışı bırakılması koşuluyla ve adı geçen parselde imar planı yapılmasında sakınca görülmediği”
halinde, imar planının ayrı veya bir bütün olarak hazırlanmasının, lisanssız elektrik üretimine ilişkin mevzuata aykırılık teşkil etmeyeceğinin değerlendirildiği",
Teklif dosyasında yapılan incelemelerde; 14 adet plan hükmü düzenlenmiş olup, Plan hükümleri;
-Zemin ve temel etüt raporlarında inceleme alanında planlanacak yapı yükleri, yapılacak kazılar ve dış yükler hesap edilerek yamaç boyunca stabilite analizleri yapılmalı, alınabilecek mühendislik önlemleri belirlenmelidir.
-Yapılacak kazılar sonrası oluşacak şevler açıkta bırakılmamalı, uygun olarak projelendirilerek istinat duvarları yapılmalıdır.
-Yapılaşma aşamasına geçilmeden uygun drenaj sistemleri yapılmalıdır.
-Yağışların artış göstermesi durumunda oluşabilecek yamaç sellenmelerine karşı uygun istinat duvarları ve hendekler oluşturulmalıdır.
-Depremli koşullarda yamaçların yüksek katlı tasarlanması halinde, yapılaşma sırasında oluşturulacak yüksek şevlerde, üstteki değişken kalınlıktaki kaya birimlerde gelişebilecek yüzeysel deformasyonları önleyici ve yapılaşma sırasında açılacak yüksek kazı şevlerinin güvenliğini sağlayıcı gerekli iksa (kazıklar ve istinatlarla desteklenmesi) önlemlerinin alınması uygun olacaktır.
- İnceleme alanlarının 1. derece deprem bölgesinde yer alması nedeniyle Deprem Bölgeleri Bölgelerinde Yapılacak Yapılar Hakkındaki 2007 Yönetmeliklerde belirtilen kurallara titizlikle uyulması, detaylı yapılacak etütlerde ayrıntılı şev analizleri yapılması, gerekli önlemlerin alınması ve uzman mühendislerce projelendirilmesi, yapılaşma öncesi yüksek şevlerin oluşturulmasından kaçınılması, çevre drenajının (atık sular, yeraltı suyu ve yerüstü suları açısından) sağlanması gerekmektedir.
-İnşaat yapımında açığa çıkacak şevler uygun istinat yapıları ile desteklenmelidir.
-Mevcut ve inşaat aşamasında oluşacak şevler açıkta bırakılmamalı, tekniğe uygun istinat yapıları ile desteklenmelidir.
-İnşaat aşamasında açığa çıkacak kaya blokları açıkta bırakılmayarak temizlenmesi gerekmektedir.
-İnceleme alanının ve komşu parsellerin güvenliği sağlanmadan yapılaşmaya gidilmemelidir.
-Çevre ve yüzey sularının drenajı mutlaka yapılmalıdır.
-Afet bölgelerinde yapılacak yapılar hakkındaki yönetmelik hükümlerine uyulmalıdır.
-Parsel / bina bazında yapılacak zemin etütlerinde temel tipi ve temel derinliği belirlenmeli , yapı yüklerinin oturacağı birimlerin mühendislik parametreleri ( taşıma gücü vb.) ayrıntılı olarak yapılmalı ve değerlendirmeler sonucunda ortaya çıkacak problemlere göre gerekli önlemler alınmalıdır.
-Parsel / bina bazında zemin etütlerinde şev stabilite analizleri detaylı olarak yapılmalıdır.
- İnceleme alanını tehdit edebilecek serbest haldeki kaya blokları ile at atmosferik koşullara bağlı olarak serbest hale gelecek, düşebilecek kaya bloklarının yapılaşmaları etkilemeyecek şekilde (yerinde kırılarak temizlenmesi, hendek, istinat duvarı yapılması gibi.) ıslah edilmesi gerekmektedir.
Güneş Enerji Santrali amaçlı teklif edilen planlama alanın Kadastral Çapında Kuzey-Güney aksı boyunca yol mevcut olduğu, ancak arazi incelemesinde yolun yerinde mevcutta olmadığı ve teklif edilen planda bu aks boyunca 10,0 metrelik taşıt yolu düzenlendiği anlaşılmıştır. Teklif edilen 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planında A,B ve C bölgesi olmak üzere 3 farklı santral alanı olarak planlandığı, her bir Güneş Enerjisi Santral alanında, ayrık nizamda, Maksimum 250,00 m2 büyüklüğünde, Kat adeti Max. 2(iki) kat ve bina yüksekliği en çok 7.50 m. Yapı Yaklaşma Mesafeleri yoldan 10,0 m. komşu parsellerden 5,0 m. ve bir parselde birden fazla yapılanmaya gidildiğinde yapılar arasındaki mesafe en az 10,0 m. yapılanma koşulu düzenlendiği anlaşılmıştır.
Ayrıca teklife konu planlama alanı farklı şirketler adına A, B, ve C Bölgelerine ayrılarak farklı kurulu güçlerde “Enerji Üretim Tesisi” olarak 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı kararı getirildiği ve bütüncül olarak hazırlanan plan anlaşıldığı üzere;
A Bölgesinde T Dinamik Enerji San. ve Dış Tic.A.Ş. tarafından toplamda 999 kW,
B Bölgesinde Güneko Enerji Üretim San.ve Tic.A.Ş. tarafından 999 kW,
C Bölgesinde TDE Enerji Üretim San.ve Tic.A.Ş. tarafından 750 kW,
kurulu gücünde olmak üzere Planlama alanında toplamda 2.748 MW lisansız Güneş Enerjisi Üretiminin gerçekleştirileceği anlaşılmaktadır.
Ancak 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanununun 14/b maddesine göre lisanssız yürütülebilecek faaliyetler arasında “Kurulu gücü azami bir megavatlık yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim tesisleri” yer almaktadır.
Ekli paftadan da görüleceği üzere, ilgililerin ve parsel sınırlar içerisinde hâlihazır haritanın alındığı, ancak yakın çevresinin algılanmasının mümkün olmadığı, bu nedenle ulaşım bağlantıları için ayrı ayrı etüd ve incelemelere maruz kalındığı ve arazi incelemesinde mevcut kadastral çapta görünen yolun mevcut olmadığının tespit edilmiştir. 13. Numaralı plan hükmü ile parselin yol cephesi aldığı ve yerinde mevcut olmayan yolun Yatırımcı tarafından yapım ve bakımı üstlendiği anlaşılmıştır.
Makamınızca uygun görülmesi halinde, Menteşe İlçesi, İkizce Mahallesi, Kerimler Mevkii 31 Pafta 603 nolu Kadastro parseli A, B ve C Bölgesine ayrılarak farklı şirketler tarafından toplamda 2,748 MW kurulu gücünde teklif edilen “Güneş Enerji Santrali” amaçlı 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planının 5216 sayılı kanunun 7/b ile 3194 sayılı Kanunun 8. Maddeleri uyarınca Belediyemiz Meclisince incelenerek bir karar alınması amacıyla yazımız ve eklerinin Belediyemiz Meclisine havalesini Olur’larınıza arz ederim." Denilmektedir.
Komisyon Görüşü: Yukarıda Özet metni çıkarılan “Menteşe İlçesi, İkizce Mahallesi, Kerimler Mevkii, 603 parsele ilişkin “Güneş Enerji Santrali (GES)” amaçlı 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planının görüşülmesi” teklifi tüm belgeleri ile birlikte Şehircilik İlkeleri, planlama esasları ve hukuka uygunluk yönünden komisyonumuzca incelenmiş olup 3194 Sayılı Kanunun 8. Maddesi ile 5216 Sayılı Kanunun 7/b maddeleri uyarınca UYGUN OLDUĞUNA Komisyonumuzca OYBİRLİĞİ ile karar verilmiştir.
Belediye Meclisimizin takdirlerine saygı ile sunulur. Denilmektedir.
Meclisimizce yapılan görüşme sonucunda;
Menteşe İlçesi, İkizce Mahallesi, Kerimler Mevkii, 603 parsele ilişkin “Güneş Enerji Santrali (GES)” amaçlı 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planının görüşülmesi konusuna ait yukarıda metni yazılı İmar ve Bayındırlık komisyon raporunun; komisyondan geldiği şekliyle kabulüne, 3194 Sayılı Kanunun 8. Maddesi ile 5216 Sayılı Kanunun 7/b maddeleri gereğince Meclisimizce OYBİRLİĞİ İLE KARAR VERİLDİ.